نوشته شده توسط : ali

 ثبت طرح صنعتی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت طرح صنعتی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

در زبان معمول، طرح صنعتی معمولا به شکل و ظاهر کلی یک کالا اشاره دارد اما در لسان حقوق مالکیت فکری طرح صنعتی خصوصیات مربوط به شکل و ساختار، و یا نقش و تزئینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرایند صنعتی است که در کالای خاتمه یافته ایجاد چشم نوازی و جذابیت کند. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی ، طرح صنعتی متشکل است از:

 

    ویژگی های سه بعدی مانند شکل یک کالا

    ویژگی های دو بعدی مانند تزئینات ، خطوط یا رنگ های به کار رفته در یک کالا

    ترکیبی از موارد فوق

 

طرح صنعتی در انواع گسترده ای از محصولات صنعتی و صنایع دستی به کار برده می شود. از ابزار فنی و تجهیزات پزشکی گرفته تا ساعت ها، جواهرات، کالاهای لوکس و تجملی، ابزار خانگی، وسایل الکتریکی، ماشین های سواری و از طرح های نساجی گرفته تا کالاهای تفریحی، همه می توانند مشمول طرح صنعتی باشند.

 

حمایت از طرح صنعتی چه حقوقی به دارنده آن می دهد؟

 

هرگاه یک طرح صنعتی به موجب قانون به ثبت برسد مالک آن از حق انحصاری جلوگیری از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید توسط شخص ثالث برخوردار می شود این حق موجب می شود اشخاص ثالث از ساخت، عرضه، واردات، صادرات یا فروش هر محصولی که طرح در آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است منع شوند. شایان ذکر است قانون و شیوه عملکرد هر کشور، حوزه اصلی حمایت از طرح های ثبت شده را معین خواهد کرد به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران در ماده 28 قانون حمایت از اختراعات، طرح های صنعتی، علائم و نام های تجارتی مصوب 1386 این حقوق را اینچنین برمی شمرد:

 

الف- بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد، توسط اشخاص، مشروط به موافقت مالک آن است.

 

ب- بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از : ساخت، فروش و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی.

 

ج- مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (ب) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتا موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد در دادگاه اقامه دعوی نماید.



:: بازدید از این مطلب : 638
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 تعریف ثبت اختراع

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت اختراع را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

اختراع حاصل و ثمره تلاش فکری و تراوش ذهنی مخترع است که در قالب یک محصول صنعتی یا فرایند صنعتی متبلور می شود و اختراع در اینجا معادل واژه (INVENTION) است. اما از اختراع در قوانین مختلف کشورها زمانی حمایت میشود که این اختراعات طبق تشریفات خارجه آن کشور در موعد و زمان مقرر به ثبت رسیده باشد و شرایط استفاده از این حق ثبت آن در نزد مرجع ذیصلاح (اداره ثبت اختراعات) می باشد و در اینجا حق اختراع معادل واژه (PATENT) می باشد.

 

پس از ثبت و اعطاء حق اختراع به مالک و مخترع بر طبق قانون به دو شکل از اختراع حمایت می شود:

 

    حمایت ایجابی: یعنی اینکه به دارنده حق می دهد که از خلاقیت و تلاش ذهنی خود بهره برد

    حمایت سلبی: سایرین را مکلف می کند که به این حقوق حاصل از آفرینشهای فکری احترام گذاشته و مانع از هرگونه حق نقص حق بدون اجازه مالک این حقوق بشود. فلذا مخترع حق انحصاری نسبت به ساخت ، صادرات، واردات، عرضه برای فروش و استفاده از فراورده و کالاهایی که مستقیما از طریق فرایند بدست می آیند را دارد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع

 

۱- اظهارنامه اختراع ۳ نسخه . اظهارنامه اختراع دارای فرم مخصوص بوده و جزء اوراق بهادار می باشد متقاضی بایستی از واحد فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکتها تهیه و مانند فرم نمونه صفحات بعدی نسبت به تکمیل و امضاء آن اقدام نماید.

۲- توصیف مشروح اختراع یا وسیله جدیدی که بررسی آن تقاضا می شود ۳ نسخه . اختراع مورد ادعای مخترع باید بطور کامل شرح داده شود در شرح اختراع باید تمام جنبه های اختراع ادعایی بطور وضوح بیان گردد توصیه می شود در تهیه شرح توصیف اختراع از کاغذهای آ۴ استفاده گردد.

۳- نقشه های اختراع ۳ نسخه . نقشه کامل اختراع باید با مرکب و از روی مقیاس متری تهیه و ذیل نقشه ها توسط متقاضی یا وکیل او امضاء و مهر شود وفق ماده ۲۷ آئین نامه اجرائی قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات نقشه ها و توصیف مشروح اختراع در روی کاغذی که ۳۴ سانتی متر طول و ۲۲ سانتی متر عرض داشته باشد رسم گردد و همچنین برای انجام امر مذکور فقط از یک روی کاغذ استفاده شود.

۴- در صورتی که تقاضانامه توسط وکیل متقاضی تسلیم اداره مالکیت صنعتی شود اصل وکالت نامه یا رونوشت یا فتوکپی برابر اصل شده بایستی ضمیمه اظهار نامه گردد.

۵- در صورتی که تقاضای ثبت اختراع از طرف شرکت ثبت شده بعمل آمده باشد یک برگ روزنامه رسمی دال بر مدیریت شرکت بایستی به ضمیمه مدارک تسلیم اداره مالکیت صنعتی شود.

۶- فتوکپی شناسنامه مخترع یا مخترعین

۷- قبض رسید بانکی حق الثبت اظهار نامه تقاضای ثبت اختراع

 

قوانین و مشخصات ثبت اختراع

اعتبار گواهینامه اختراع پس از 20 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه اختراع منتفی می شود البته حفظ گواهینامه اختراع در این 20 سال منوط به پرداخت اقساط سالیانه می باشد.

 

اختراعات غیر قابل ثبت(استثنائات اختراع)

 

طبق ماده 4 قانون موارد زیر از حیطه حمایت از اختراعات خارج است:

 

الف – کشفیات، نظریه های علمی، روشهای ریاضی و آثار هنری

 

ب – طرحها و قواعد با روشهای انجام کارتجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی

 

ج- روشهای تشخیص و معالجه بیماریهای انسان یا حیوان این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روشهای مزبور نمی شود.

 

د- منابع ژنتیک و اجراء ژنتیک تشکیل دهنده آنها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آنها

 

ه – آنچه قبلا در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.

 

فن یا صنعت قبلی عبارت است از هر چیزی که در نقطه ای از جهان از طریق انتشار کتبی یا شفاهی یا از طریق استفاده عملی و یا هر طریق دیگر قبل از تقاضا و یا در موارد حق تقدم ناشی از اظهارنامه ثبت اختراع افشاء شده باشد. در صورتی که افشاء اختراع ظرف مدت 6 ماه قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم اختراع صورت گرفته باشد مانع ثبت نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 674
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

مؤسسه غیرتجاری چیست و مراحل ثبت و انحلال آن را توضیح دهید؟

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت موسسه غیر تجاری را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

مؤسسه غیرتجاری

 

مؤسسه غیرتجاری که براساس ماده 584 قانون تجارت ماده 1 آیین‌نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجاری مصوب سال 1337 برای مقاصد غیرتجاری مانند: امور علمی و ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشگیل می‌گردد طبق قانون ایران، ارائه این خدمات در قالب شخصیت حقوقی باید صورت گیرد. تشکیلات و مؤسسات فوق از تاریخ ثبت، شخصیت حقوقی پیدا می‌نمایند و می‌توانند عناوینی از قبیل انجمن، بنگاه، کانون و امثال آن را اتخاذ نمایند.

انواع مؤسسه غیرتجاری

 

مؤسسات غیرتجاری به دو گونه‌ی غیرانتفاعی و غیرتجاری یا انتفاعی تقسیم می‌شوند:

 

1- مؤسسات غیرانتفاعی: به آن دسته از مؤسساتی گفته می‌‍شود که هدف اصلی از ثبت آن‌ها جذب منابع مالی و تقسیم آن بین اعضایش نباشد.

 

2- مؤسسات غیرتجاری یا همان انتفاعی: این مؤسسات منافع خود را بین اعضای خود تقسیم می‌کنند مانند: انواع اموزشگاه‌های علمی و فنی، کلاس‌های زبان و مدارس غیرانتفاعی.

نام مؤسسه غیرتجاری (حقوقی)

 

    نام شرکت باید حداقل از سه کلمه خاص تشکیل شده باشد که شبیه آن ثبت نشده باشد.

    گذاشتن نام خاص برای شرکت باعث می‌شود که نام مؤسسه شما در همان مرحله تأیید نام توسط مسؤل تعیین نام در اداره ثبت شرکت‌ ها تأیید شود.

    گذاشتن نام خاص باعث می‌شود هر زمان از شرکت نام برده شود بهتر در ذهن دیگران ماندگار شده و ثبت گردد.

    نام مؤسسه غیرتجاری باید با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد.

    نام مؤسسه نباید از نام‌های خارجی باشد.

 

شرایط اقدام برای ثبت مؤسسه غیرتجاری (حقوقی)

 

    داشتن بیش از ده سال سابقه‌ی وکالت دادگستری یکی از وکلای مؤسسین.

    محل اشتغال وکلای دادگستری باید در حوزه اقامت مؤسسه طبق پروانه وکالت باشد.

    عدم اشتهار به فساد و اعمال منافی با شغل وکالت.

 

اعضای یک مؤسسه غیرتجاری (حقوقی)

 

    مجمع عمومی که از اعضای سهامداران تشکیل شده است.

    مدیر یا مدیران که از میان اعضای مؤسسه انتخاب می‌شوند.

    تعداد اعضا از حداقل ۲ نفر تشکیل می‌شود.

 

شرایط اعضای مؤسسه غیرتجاری (حقوقی)

 

    بطور مستمر باید پروانه وکالت را تمدید کنند.

    در مؤسسات مشابه دیگر نباید عضو شوند.

    نباید دفتر وکالت دیگری داشته باشند.

    نباید سوء پیشینه کیفری و محکومیت نظامی داشته باشند.

 

مراحل ثبت مؤسسه غیرتجاری:

 

    کامل نمودن فرم تقاضانامه ثبت مؤسسه و امضا توسط شرکا.

    کامل نمودن فرم صورت‌جلسه مؤسسین و امضا توسط شرکا .

    تنظیم و امضای همه‌ی صفحات اساسنامه توسط شرکا.

    چند نام انتخاب و به مسئول تغیین نام اداره ثبت شرکت‌ ها ارایه گردد (توجه شود نام انتخاب شده باید با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته، سابقه ثبت نداشته باشد و از نام‌های خارجی نباشد) و مسئول مربوطه پس از بررسی، گواهی لازم را با انتخاب یکی از اسامی پیشنهادی صادر می‌نماید .

     پس از تعیین نام قسمت ارجاع اداره ثبت شرکت‌ ها مراجعه و ممیز مربوطه پس از بررسی اولیه با توجه به موضوع فعالیت مؤسسه چنان‌چه نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح داشته باشد، در صورت لزوم مرجع مربوطه جهت اخذ مجوز معرفی می‌شود.

    پس از وصول و ارائه مجوز لازم (رابطه با موضوع مؤسسه) ممیز ثبت شرکت‌ ها به شرط عدم وجود نقص مدارک، متقاضی را جهت پرداخت هزینه‌ی ثبت به حسابداری راهنمایی و مسئول حسابداری با توجه به سرمایه‌ی مؤسسه و تعیین مبلغی برای هزینه‌ی ثبت، متقاضی را جهت پرداخت به بانک ملی ایران هدایت و پس از پرداخت وجه مذکور و ارائه فیش پرداختی حسابداری، حسابدار اقدام به مهر نمودن تقاضانامه‌ی متقاضی می‌کند و ممیز مربوط دستور ثبت را صادر و متقاضی به قسمت ثبت شرکت‌ ها مراجعه می‌نماید.

    در قسمت ثبت شرکت ها پیش نویس آگهی تأسیس تهیه شده پس از امضای رئیس اداره ثبت شرکت‌ ها و تایپ آگهی مربوط، متقاضی مجددا به قسمت ثبت شرکت‌ ها مراجعه و پس از احراز هویت توسط مسئول قسمت از متقاضی ذیل ثبت دفتر (اصالتا یا وکالتا) امضا اخذ می‌نماید و سپس یک نسخه از مدارک (اساسنامه، صورت‌جلسه، تقاضانامه) که مهر شده توسط اداره ثبت شرکت‌ ها می‌باشد، متقاضی تسلیم می‌گردد و متقاضی دبیرخانه اداره مراجعه و پرونده را تحویل داده، یک برگ آگهی تایپ شده را اداره کل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل (قسمت دایره آگهی‌ها) برده و پس از تعیین مبلغ جهت درج روزنامه کثیرالانتشار بانک مراجعه و همراه فیش پرداخت شده به دبیرخانه مراجعه می‌کند. پس از امضای نسخ تایپ شده توسط رئیس اداره ثبت شرکت‌ ها این مرحله آگهی صادر و دو نسخه تایپی متقاضی تحویل می‌گردد. یک نسخه جهت درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی (واقع خیابان بهشت، ضلع جنوبی پارک شهر) ونسخه دیگر همراه فیش پرداختی قسمت دایره آگهی‌ها جهت درج در روزنامه کثیرالانتشار داده می‌شود. این مرحله کار ثبت مؤسسه غیرتجاری پایان یافته‌ است .

 

انحلال و تصفیه مؤسسه غیرتجاری

 

انحلال مؤسسه غیرتجاری می‌تواند اختیاری و با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده براساس مقررات اساسنامه و با استفاده از ماده 114 قانون تجارت و یا به‌موجب حکم دادگاه باشد.

چنان‌که انحلال به‌موجب مقررات اساسنامه و اختیاری صورت گرفته باشد تصفیه آن نیز طبق مقررات مندرج در اساسنامه توسط مدیر یا مدیران آن انجام می‌گیرد و در صورتی‌که متصدی امر تصفیه و چگونگی انجام آن معین نشده باشد، مجمع عمومی فوق‌العاده به هنگام انحلال، یک نفر را به‌عنوان مدیر تصفیه با تعیین حدود اختیارات آن معرفی می‌نماید.

براساس مواد 10 و 11 آئین‌نامه: اگر انحلال براساس حکم دادگاه باشد، امر تصفیه به‌عهده‌ی متصدی تصفیه مقرر در اساسنامه خواهد بود و چنان‌چه متصدی تصفیه مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حکم انحلال، یک نفر را جهت تصفیه معین می‌نماید و مطابق قانون تجارت، امر تصفیه صورت خواهد گرفت.

مدارک مورد نیاز برای ثبت مؤسسه غیرتجاری

 

     دو برگ تقاضانامه مؤسسه غیرتجاری  و تکمیل آن و امضا زیر  تقاضانامه توسط همه‌ی مؤسسین.

    تذکر: اوراق تقاضانامه به‌دلیل بهادار بودن می‌بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردد.

    دو جلد اساسنامه مؤسسه و امضا زیر تمام صفحات آن توسط همه‌ی مؤسسین.

    دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیأت مدیره که به امضای سهامداران و بازرسین رسیده باشد.

    فتوکپی شناسنامه و نمونه صورت‌جلسه هیأت مدیره

    کارت ملی برابر اصل شده همه‌ی مؤسسین و مدیرعامل در صورتی‌که مدیرعامل خارج از اعضای هیأت مدیره باشد. (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد).

    فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین (در صورت پیش‌بینی بازرس جهت مؤسسه)

    معرفی‌نامه نمایندگان، در صورتی‌که مؤسسین و اعضا هیأت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس یا آخرین تغییرات آن.

    تأییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی مؤسس، مبنی بر غیردولتی بودن آن.

    تذکر: در صورتی‌که مقداری از سرمایه مؤسسه آورده غیرنقدی باشد (اموال منقول و غیرمنقول) ارائه تقویم‌نامه کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی‌که اموال غیرمنقول جزو سرمایه شرکت قرار داده شود ارائه مستندات مربوطه ضروری است.

    اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکتها (جدول مبانی اخذ مجوز فعالیت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری)

    اجازه‌نامه نیروی انتظامی در صورتی‌که موضوع فعالیت مؤسسه طبق ردیف الف از ماده 3 آئین‌نامه ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری باشد (مؤسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا خود نباشد).

    در صورتی‌كه مؤسسه غیرتجاری در شهرستانی دیگر شعبه داشته باشد، یک نسخه اضافی از مدارک ذکر شده تهیه تا پس از ثبت به اداره ثبت شهرستان مربوطه ارسال گردد.



:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

 موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت با مسئولیت محدود را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود معمولا بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی انجام می‌شود و هریک از شرکا فقط به اندازه‌ی سرمایه خود در شرکت مسئول تعهدات آن شرکت می‌باشند.

 

براساس ماده 94 قانون تجارت هنگام ثبت شرکت با مسئولیت محدود چهار نکته زیر دارای اهمیت می‌باشد:

 

     سرمایه به سهم‌الشرکه تقسیم شده نه به سهام و در شرکت با مسئولیت محدود ورقه‌ای به‌نام سهم‌الشرکه صادر نمی‌شود.

    مسئولیت شرکا در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم‌الشرکه‌ای است که هر شریک سرمایه‌‌گذاری نموده است.

    سهم‌الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نمی‌باشد.

    شرکت با مسئولیت محدود حداقل بین دو نفر و حداکثر بین هر چند نفری که باشد، ممکن است تشکیل گردد.

 

شرکت با مسئولیت محدود برای اولین بار براساس قانون 20 آوریل 1892 در ایالات آلزاس و لرن که در آن جز آلمان بود معمول گردید؛ متعاقبا در سال 1918 یعنی بعد از جنگ جهانی اول که دو ایالت مذکور به فرانسه بازگردانده شد استفاده از تأسیس حقوقی شرکت با مسئولیت محدود برای فرانسه از طرف حقوق‌دانان آن کشور مفید تشخیص داده شد و بر همین اساس قانون 7 مارس 1925 تدوین گردید.

 

شرکت با مسئولیت محدود ابتدا برای افراد خانواده در نظر گرفته شده و یک شرکت خانوادگی محسوب می‌شد ولی همان‌طور که این هدف تغییر شکل یافته و در عمل این شرکت گاهی با سرمایه زیاد و تعداد شرکا قابل توجه که از نظر اقتصادی برای کشور مفید نبود، تشکیل گردید.

 

برای رفع معایب تأسیس شرکت با مسئولیت محدود و طرز کار آن، عده‌ای از حقوق‌دانان پیشنهاد کرده‌اند که حداکثر سرمایه محدود شود و تعداد شرکا نیز به‌ استثنا انتقالات قهری و افزایش شرکا بین افراد خانواده از طبقه اول تا درجه چهارم به شش نفر تقلیل داده شود. قانون 24 ژوئیه 1966 فرانسه با توجه به قوانین بلژیک و اسپانیا که تعداد شرکا را تا 50 نفر پیش‌بینی نموده بود، حداکثر شرکا را تا 50 نفر تعیین نمود و کنترل شرکت به‌وسیله‌ بازرس نیز الزامی شناخته شد.

 

قوانین ذکر شده مقررات تأسیس شرکت با مسئولیت محدود را به مقررات شرکت‌ های سهامی خاص نزدیک کرد. مدیر باید یک شخص حقیقی باشد و مجمع عمومی باید در سال یک‌بار برای رسیدگی به حساب‌های شرکت و تأیید آن‌ها تشکیل شود. همچنین سهامداران هم از حق کسب اطلاع برخوردار شده‌اند.

 

قانون تجارت ایران در سال 1311 مقررات شرکت با مسئولیت محدود را در ماده 94 تا 115 پیش‌بینی نموده است. با توجه به این‌که تعداد این شرکت ها در ایران قابل توجه می‌باشد، مواد مذکور که مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت با نیازهای کونی کشرمان انطباق نداشته و نیاز به بررسی و اصلاح دارد.

خصوصیات شرکت با مسئولیت محدود

 

مزایای شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت‌ های سهامی

 

براساس مواد 3 و 7 قانون تجارت: شرکت سهامی عام با حضور پنج سهامدار (مدیر) و شرکت سهامی خاص با حداقل سه سهامدار تشکیل می‌گردد.

در صورتی‌که براساس ماده 94 قانون تجارت: شرکت با مسئولیت محدود را می‌توان حداقل با دو شریک تشکیل داد. بنابراین برای تأسیس شرکت های تجارتی که تعداد شرکا آن کمتر باشد می‌توان از این نوع شرکت استفاده کرد.

 

براساس ماده 6 و 20 قانون تجارت: حداقل سرمایه شرکت سهامی عام پانصد هزار تومان و حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص صد هزار تومان می‌باشد. مؤسسین مکلفند حداقل 35 درصد از بیست درصد تعهد شده از کل سرمایه را به حساب شرکت در شرف تأسیس واریز و فیش بانکی را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایند.

 

    برای شرکت با مسئولیت محدود هیچ‌گونه حداقل سرمایه‌ای پیش‌بینی نشده و الزام قانونی ارائه مدرک در این زمینه به اداره ثبت شرکت ها برای مؤسسین وجود ندارد.

 

براساس ماده 104 قانون تجارت: شرکت با مسئولیت محدود به‌وسیله‌ی یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیرموظف که ممکن است از خارج از شرکا هم باشند برای مدت محدود  یا نامحدود اداره می‌شود.

در حالی‌که براساس ماده 3، 107، 109 قانون تجارت: در شرکت های سهامی عام حداقل مدیران نباید از پنج نفر و در شرکت های سهامی خاص از سه نفر کمتر باشد، از طرف دیگر مدیران برای مدت حداکثر 2 سال انتخاب می‌شوند.

 

براساس مواد 97 و 106 قانون تجارت: قلمرو آگهی‌ها در شرکت های سهامی وسیع‌تر از شرکت با مسئولیت محدود می‌باشد. زیرا براساس ماده 200 قانون تجارت: در شرکت با مسئولیت محدود فقط تصمیمات راجع به تغییر اساسنامه شرکت، تمدید مدت شرکت زائد بر مدت مقرر، انحلال شرکت و تعیین کیفیت تصفیه حساب، تبدیل شرکا یا خروج بعضی از آن‌ها و تغییر نام شرکت به اداره ثبت شرکت ها اعلام و برابر آئین‌نامه مصوب 3 اردیبهشت 1311 در روزنامه آگهی می‌گردد.

 

معایب شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت های سهامی

 

در شرکت با مسئولیت محدود تمام سهم‌الشرکه شرکت باید در همان ابتدا تأسیس شرکت، پذیره‌نویسی و پرداخت شود و این پرداخت ممکن است صوری باشد. همچنین ورقه‌ای در این شرکت به‌نام سهم‌الشرکه صادر نمی‌شود.

براساس ماده 102 و 103 قانون تجارت: انتقال سهم‌الشرکه با موافقت اکثریت عددی شرکائی که سه چهارم کل سرمایه را دارا هستند و با تنظیم سند رسمی میسر می‌شود.

در شرکت های سهامی عام نقل و انتقال سهام کاملا آزاد بوده و در شرکت های سهامی خاص این نقل و انتقال ممکن است فقط مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی سهامداران شود.

 

براساس ماده 143 قاون اصلاحی: مالیات‌های مستقیم شرکت هایی که سهام آن‌ها از طرف هیأت پذیرش بورس برابر قانون برای معامله در بازار بورس پذیرفته شده‌اند از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ‌ها در بورس حذف شده‌اند معادل ده درصد مالیات آن‌ها بخشوده می‌شود و براساس تبصره 2 ماده ذکر شده از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام و سهم‌الشرکه شرکا در سایر شرکت ها مالیات مقطوعی به میزان 4 درصد ارزش اسمی آن‌ها به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌گردد.

براساس تبصره 3 ماده فوق در شرکت های سهامی پذیرفته شده در بورس اندوخته سود (صرف) سهام مشمول مالیات مقطوع به نرخ نیم درصد خواهد بود به این درآمد مالیات دیگری تعلق نمی‌گیرد. البته پس از افزایش سرمایه شرکت ها پس از سی روز باید آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.

 

حقوق و تعهدات شرکا شرکت

 

در شرکت های با مسئولیت محدود شرکا حقوق و تعهداتی به شرح زیر دارند:

 

اول- حقوق شرکا:

 

براساس ماده 94 قانون تجارت: هر شریک به هر میزانی که سهم دارد می‌تواند سهم‌الشرکه خود را با رعایت شرایط مندرج در مواد 102 و 103 قانون تجارت به شخص دیگری انتقال دهد.

 

براساس ماده 114 قانون تجارت: چنان‌چه شرکت به‌واسطه‌ی زیان‌های وارده نصف سرمایه خود را از دست بدهد، هر شریکی می‌تواند از دادگاه تقاضای انحلال شرکت را بنماید به‌شرط این‌که محکمه دلایل او را موجه تشخیص داده و سایر شرکا نیز جهت خروج او از شرکت حاضر به پرداخت سهم‌الشرکه‌ای که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد نباشند.

 

براساس ماده 170 قانون تجارت: حق کسب اطلاع شرکا در مواد مربوط به شرکت با مسئولیت محدود به‌طور صریح پیش‌بینی نشده است. ولی قانون‌گذار به شریک شرکت که شرکا آن بیش از 12 نفر می‌باشد حق داده تا 15 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی در مرکز اصلی شرکت حاضر شده و از ترازنامه و صورت دارائی و گزارش هیأت نظارت اطلاع حاصل نماید.

 

براساس ماده 108 قانون تجارت: نحوه استفاده شرکا از سود شرکت موکول به اساسنامه یعنی توافق فیمابین شرکا گردیده است ولی اگر اساسنامه راجع به سود و زیان مقررات خاصی را پیش‌بینی نکرده باشد، تقسیم سود و زیان به نسبت سرمایه شرکا خواهد بود.

 

براساس ماده 106 قانون تجارت: استرداد سهم‌الشرکه موکول به موافقت شرکا می‌باشد که به‌موجب آن تصمیمات راجع به شرکت باید با اکثریت، حداقل نصف سرمایه در دعوت اول اتخاذ گردد. چنانچه اکثریت حاصل نشد همه‌ی شرکا برای بار دوم دعوت شده در این‌صورت تصمیمات با اکثریت عددی شرکا اتخاذ خواهد شد، هرچند که اکثریت ذکر شده دارای نصف سرمایه نباشد. ضمنا اسناسنامه شرکت می‌تواند برخلاف موارد فوق، نصاب اتخاذ تصمیم را پیش‌بینی نماید.

 

براساس ماده 107 قانون تجارت: حق رأی هریک از شرکا به نسبت سهم‌الشرکه خود در شرکت دارای رأی می‌باشند، مگر این‌که اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر داشته باشد.

 

دوم- تعهدات شرکا:

 

براساس ماده 94 قانون تجارت: مسئولیت هر شریک در مقابل قروض و تعهدات شرکت محدود به مبلغ اسمی سهم‌الشرکه‌ای است که در شرکت سرمایه‌گذاری نموده است، بنابراین اگر شرکت منحل شده و اموال آن تصفیه گردد طلبکاران شرکت برای وصول مطالبات خود فقط حق دارند به دارایی باقی‌مانده شرکت مراجعه و از حاصل فروش آن مطالبات خود را برداشت نمایند.

 

در حال حاضر با مطالعه مواد راجع به شرکت با مسئولیت محدود طلبکاران شرکت قادر نخواهند بود در صورت توقف شرکت از ادای دیون، مطالبات خود را از اموال شخصی شرکا مطالبه نمایند و این امر موجبات سو استنفاده شرکا شرکت را فراهم می‌سازد. به این معنی که ممکن است شخص ثالثی کالایی را به‌طور نسیه به شرکت بفروشد ولی شرکت از پرداخت ثمن معامله خودداری نماید؛ در اینجا طلبکار فقط می‌تواند به مقررات راجع به ورشکستگی علیه شرکت متوسل شود و قسمتی از طلب چنین شخصی بلاوصول خواهد ماند.

 

براساس ماده 112 قانون تجارت: در هیچ مورد شرکا نمی‌توانند شریکی را مجبور به ازدیاد سهم‌الشرکه خود بنمایند. این اصل در سایر شرکت ها نیز به استثنا شرکت های تضامنی و نسبی که تعهدات شرکا ممکن است افزایش یابد، پذیرفته شده است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

 

    2 برگ تقاضانامه ثبت شركت با مسئولیت محدود

    2 برگ شركت‌نامه

    جلد اساسنامه

    2 نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیأت مدیره

    اخذ وارائه مجوز در صورت نیاز

    کارت ملی برابر اصل همه‌ی سهامداران «برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.»

    فتوکپی برابر اصل شناسنامه شرکا و مدیران

    تأییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیر دولتی بودن آن

    معرفی‌نامه نمایندگان، در صورتی‌که سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس یا آخرین تغییرات آن

    گواهی عدم سوپیشینه برای همه‌ی اعضا

    ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ ها

 



:: بازدید از این مطلب : 497
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 شرکت سهامی عام

 موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

شرکت سهامی عام براساس ماده 4 قانون تجارت شرکتی است که مؤسسین آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌نمایند.

 

براساس ماده 6 قانون تجارت: برای تأسیس شرکت سهامی عام مؤسسین باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و 35 درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به‌نام شرکت در شرف تأسیس نزد یکی از بانک‌ها سپرده و سپس اظهارنامه‌ای به ضمیمه طرح اساس‌نامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره‌نویسی سهام که به امضا همه‌ی مؤسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند.

نام شرکت توسط مؤسسین شرکت انتخاب می‌شود و براساس ماده ۴ قانون تجارت:

 

    باید عبارت شرکت سهامی عام قبل یا بعد از نام شرکت قید شود.

 

حداقل سرمایه برای شرکت سهامی عام پانصد هزار تومان است. سرمایه شرکت باید ثابت بماند و غیرقابل برداشت است

تشکیل شرکت سهامی عام

 

    افرادی که در صدد تأسیس شرکت هستند اصطلاحاً مؤسسین خوانده می‌شوند که ممکن است از اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.

    مؤسسین شرکت باید مقررات قانونی را در تشکیل شرکت رعایت نمایند. براساس ماده 20 قانون تجارت: ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات را مسئولیت تضامنی ایشان دانسته ‌و مقرر می‌دارد که مؤسسین شرکت نسبت به تمام اعمال و اقداماتی که به‌منظور تأسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می‌دهند مسئولیت تضامنی دارند.

    پس از ثبت شرکت، نمی‌توان به هیچ یک از شرکا عنوان مؤسس داد.

    در برخی از کشورها مؤسسین برای ایجاد شرکت باید از دولت کسب اجازه کنند ولی در مقررات ما نیازی به اخذ مجوز نیست. برخی حقوقدان‌ها معتقدند تأسیس شرکت سهامی عام با اجازه دولت موجب اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری در شرکت‌ های سهامی عام خواهد شد.

    برای تأسیس شرکت سهامی عام، مؤسسین باید ابتدا به یک بانک مراجعه نموده و حسابی به‌نام شرکت در شرف تأسیس افتتاح کنند.

    بیست درصد سرمایه شرکت را مؤسسین باید خود تعهد نموده و حداقل ۳۵% آن را به حساب مذکور واریز نمایند.

     اگر آورده مؤسسین غیرنقد باشد اسناد آن در بانک تودیع می‌شود.

     مؤسسین باید اظهارنامه‌ای را به انضمام پیش‌نویسی سهام که به امضای مؤسسین رسیده به اداره ثبت شرکت‌ ها در تهران یا دایره ثبت شرکت‌ ها در شهرستان‌ها تقدیم کنند.

    مندرجات اظهارنامه، طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره‌نویسی در مواد ۷ و۸ و ۹  قانون تجارت لایحه قانونی ۱۳۴۷ ذکر شده است.

    مرجع ثبت شرکت‌ ها در صورت تکمیل بودن مدارک، اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی را به مؤسسین می‌دهد.

    براساس ماده ۱۱ قانون تجارت لایحه قانونی ۱۳۴۷: اعلامیه پذیره‌نویسی باید توسط مؤسسین در جراید آگهی گردیده و نیز در بانکی که تعهد سهام نزد آن صورت می‌گیرد در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

    با انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی، مؤسسین از عموم برای سرمایه‌گذاری در شرکت در شرف تأسیس دعوت به‌عمل می‌آورند.

 

پذیره‌نویسی

 

پذیره نویسی یک عمل حقوقی است که به‎موجب آن شخص قسمتی از سرمایه شرکت سهامی عام در شرف تأسیس را تعهد نموده و بخشی از مبلغ تعهد شده را که نباید کمتر از ۳۵% باشد به حساب شرکت در شرف تأسیس واریز می‌کند. تمام اشخاصی که دارای اهلیت هستند می‌توانند اقدام به پذیره‌نویسی نمایند. پذیره‌نویسان ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. اتباع کشور‌های خارجی حق پذیره‌نویسی در ایران را ندارند.

عیوب و ایرادات ماهوی در عمل پذیره‌نویسی تابع مقررات عام حقوق مدنی است و عدم رعایت مقررات شکلی در پذیره‌نویسی به‌نظر می‌رسد و موجب بطلان آن شود.

تخصیص سهام

 

تعیین تعداد سهام بر عهده مؤسسان که باید پیش از دعوت و تشکیل مجمع عمومی مؤسس صورت گیرد. در قبال آورده هر کدام از مؤسسان و پذیره‌نویسان به تعداد لازم سهم اختصاص داده می‌شود.

تعیین تعداد سهام در صورت مجلسی که به امضای مؤسسان می‌رسد قید شده و به مجمع عمومی مؤسس گزارش خواهد شد.

طبق تبصره ۷۴ لایحه قانونی گزارش مؤسسین باید حداقل پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی مؤسس در محلی که در آگهی دعوت مجمع تعیین شده است برای مراجعه پذیره‌نویسان سهام آماده باشد.

مجمع عمومی مؤسس

 

مجمعی است که با حضور پذیره‌نویسان و مؤسسین تشکیل می‌شود و پس از انجام وظایفی که در حدود صلاحیت آن است دیگر در طول حیات شرکت تشکیل نخواهد شد.

مؤسسین حداکثر ظرف یک ماه از پایان مهلت پذیره‌نویسی آن‌ها را بررسی و پس از احراز صحت تعهد کل سرمایه و واریز حداقل ۳۵% آن به حساب شرکت در شرف تأسیس و پس از تخصیص سهام هر یک از مؤسسین و پذیره‌نویسان از طریق روزنامه کثیر‌الانتشاری که نام آن در طرح اعلامیه پذیره‌نویسی ذکر شده بود جهت شرکت در مجمع عمومی و مؤسس دعوت می‌شوند.

 

براساس ماده ۱۰۱ قانون تجارت: قانونی توسط هیأت رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس و یک منشی و دو ناظر اداره می‎شود. اشخاص مذکور با رأی حاضرین در مجمع انتخاب می‌شوند رئیس مجمع و ناظران باید از میان صاحبان سهام باشند ولی منشی جلسه ممکن است غیر صاحب سهم باشد.

 

تصمیم‌گیری در مجمع عمومی مؤسس با گرفتن رأی از حاضران در جلسه انجام می‌گیرد. هر سهم دارای یک رأی بوده و لذا مؤسسین یا پذیره‌نویسان به تعداد سهامی که دارند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌نمایند. تصمیمات مجمع عمومی مؤسس براساس ماده ۷۵ قانون تجارت: با دو ثلث آرا حاضرین معتبر است.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی عام

 

    کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضا (حداقل ۵ نفر )

     دو نسخه اظهارنامه

    دو نسخه اساسنامه

    دو نسخه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسسین

     دونسخه صورت‌جلسه هیأت مدیره

    گواهی بانکی واریز ۳۵% سرمایه

     آگهی دعوت مجمع مؤسسین

    ارائه مجوز مرتبط در صورت نیاز

 



:: بازدید از این مطلب : 722
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()